اگر درست شنیدن را یاد بگیریم، مغزمان شکل بهتری به خود می‌گیرد



یکی از کاشناسان حوزه موسیقی و روانشناسی معتقد است که سیستم شنوایی از طریق شنیده‌ها امواجی را به ساقه مغز ارسال می‌کند و این امواج به صورت سیگنال به نیمه‌کره‌های مغز می‌رسند؛ اگر ما درست شنیدن را یاد بگیریم، مغزمان شکل بهتری به خود می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی صوتی ها به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون با موضوع بررسی نقش موسیقی در رشد و خلاقیت، با حضور رویا حراج‌زاده (کارشناس موسیقی و کارشناس ارشد روانشناسی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

رویا حراج‌زاده در برنامه «ارغنون» گفت: هنر زبان روح و موسیقی زبان دل انسان است. موسیقی در فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و بهترین پدیده برای بیان احساس و ادارک انسان است.

وی ادامه داد: موسیقی در فراگیری مهارت‌های اجتماعی و تکامل مغز نقش مهمی دارد. جنین در شکم مادر به موسیقی واکنش نشان می‌دهد. نوزاد در دوران حیات به موسیقی‌هایی که در دوران جنینی شنیده است، واکنش نشان می‌دهد. موسیقی پدیده‌ای ذاتی و موسیقی خوراک مغز است.

این کارشناس موسیقی گفت: سمت راست مغز به احساسات و سمت چپ به بیان و گفتار مربوط می‌شوند و هر فرد در طول زندگی از هر دو نیم‌کره‌ی مغزی خود استفاده می‌کند. افرادی که با موسیقی [نوازندگی] سر و کار دارند، می‌توانند در طول زمان تمرین و کار، نورون‌های مغزی خود را توانمند کنند.

وی افزود: فردی که با موسیقی یا نوازندگی سر و کار دارد قدرت درک و احساس بیشتری نسبت به سایر انسان‌ها پیدا می‌کند و با تکیه بر این مهارت‌ها میزان خلاقیت خود را افزایش می‌دهد. امروزه اثبات شده که یادگیری موسیقی از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند. اگر افراد سالمند پس از 60 سالگی بیشتر از 6 ماه یادگیری موسیقی را جدی بگیرند، مغز خود را به تغییر وادار می‌کنند.

رویا حراج‌زاده با بیان این که مغز کودک همانند یک اسفنج خیس است، گفت: فراگیری موسیقی در کودکی می‌تواند تا 7 برابر ضریب هوشی کودک را افزایش دهد. از سوی دیگر آموزش نادرست موسیقی به کودک باعث می‌شود تا فرد قبل از درگیر شدن با پدیده‌ی موسیقی از آموزش و یادگیری زده شود و در دوران طلایی یادگیری، فراگیری موسیقی را کنار بگذارد.

وی با اشاره به این که کودکان پس از 5 سالگی آموزش‌پذیری بسیار زیادی دارند، تاکید کرد: سیستم شنوایی از طریق شنیده‌ها امواجی را به ساقه مغز ارسال می‌کند و این امواج به صورت سیگنال به نیمه‌کره‌های مغز می‌رسند. اگر ما درست شنیدن را یاد بگیریم، مغزمان شکل بهتری به خود می‌گیرد.



منتشر شده در ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / در ژانر سنتی

نظر

برای نظر دادن وارد شوید
بعدی
loading....